Nomenklatura branżowa, Twoje logo

Zdecydowałeś się już, że chcesz mieć identyfikację wizualną swojej firmy, ale przecież nie masz logo. Nie masz lub masz już jakiś pomysł, ale nomenklatura branżowa być może trochę cię przerasta i zastanawiasz się, jak rozmawiać z grafikiem, aby zostać dobrze zrozumianym. To miejsce jest właśnie dla Ciebie. Postaram się w sposób przystępny opisać wszystkie aspekty tworzenia identyfikacji Twojej firmy. Sama, gdy zaczynałam przygodę z poligrafią zderzyłam się z podobnym problemem i dlatego postanowiłam pracować ze swoimi klientami tak, aby nie bali się, że zostaną źle zrozumiani, bo nie rozumieją branżowego słownictwa, jakim posługują się specjaliści, graficy, agencje. Pamiętaj, nie ma głupich pytań, więc pytaj, gdy czegoś nie rozumiesz, logo jest zbyt ważnym elementem dla Twojej firmy, abyś pozwolił na jakiekolwiek niedomówienia, a grafik bierze na siebie odpowiedzialność za sukces działania tej identyfikacji na tle Twojej konkurencji. Będę Twoim pośrednikiem, tłumaczem, abyś dobrze rozumiał tak ważne sprawy, które dotyczą Twojej działalności.

Logo czy logotyp? Czy jest między nimi jakaś różnica?

Logo to znak graficzny Twojej firmy. W skład logo wchodzi tzw. „sygnet”- czyli element, rysunek, symbol graficzny oraz „nazwa” cechująca Twoją firmę, zapisana odpowiednio dopasowanym „fontem”, czyli czcionką. Uwaga! W rozmowach z grafikiem używaj słowa „font”, bo używanie słowa „czcionka” budzi czasami w grafikach pewne kontrowersje.

Często też w skład logo wchodzi tzw. „tagline”, czyli treść pod znakiem, będąca hasłem reklamowym lub treścią określającą branżę. Powyżej opisane elementy tworzą w całości logo.

Co jest w takim razie logotypem?

Otóż logotyp to węższe określenie wizualizacji graficznej dla firm, jest więc też tańszą opcją dla tych, którzy nie do końca są jeszcze zdeterminowani na pełną identyfikację. Logotyp to ta część logo, która jest jego nazwą, częścią tekstową bez „sygnetu”.

Na co powinieneś zwrócić uwagę i o co pytać, gdy zlecisz projektowanie logo?

Pamiętaj, gdy zlecisz grafikowi zaprojektowanie swojego znaku, oprócz tego, że musisz z nim omówić swoje upodobania, oczekiwania, opowiedzieć o branży i swojej sprzedaży, to przede wszystkim zwróć uwagę na techniczne wykonanie znaku. To ważne, bo od tego będą zależały techniczne możliwości wykonania znakowania gadżetów reklamowych, wydruków a przy tym optymalizacja kosztów wykonania materiałów poligraficznych, co ma niemałe znaczenie dla twoich finansów w przyszłości. Warto więc korzystać z profesjonalnych agencji, które mają niezbędną wiedzę popartą doświadczeniem we współpracy z drukarniami, bo tu nie wystarczy tylko wyczucie i kreatywność.

Mało kto wie, że oprócz super pomysłu na wykonanie znaku graficznego, logo musi spełniać też konkretne wymogi techniczne. O technicznych aspektach przygotowania logo dowiesz się z następnego mojego wpisu.

Ważne dla mnie: Jeśli artykuł cię zainteresował pozostaw komentarz. Daj znać, czy treści publikowane przeze mnie mogą być dla ciebie wartościowe. To dla mnie znak, że chcesz mnie czytać i motywacja, aby dla ciebie pisać.

(J.W.) photo

(J.W.)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *