Co wybrać – druk cyfrowy czy offsetowy?

Do całkiem niedawna technologia druku cyfrowego była pewnego rodzaju zagrożeniem dla wielonakładowych druków offsetowych. Obecnie coraz więcej zakładów poligraficznych stara się łączyć ze sobą te technologie, wykorzystując je w procesach optymalizacji kosztów produkcji.

Urządzenia offsetowe i cyfrowe doskonale się uzupełniają, stąd też obecnie korzysta się równolegle z obu technologii, uważając je za sojuszników. Offset wykorzystywany jest przy dużych nakładach. Cyfra sprawdza się w krótkich seriach, w momencie, kiedy potrzebny jest dodruk. Wykonywanie dużych nakładów zawsze było bardziej opłacalne w technologii offsetowej i tak jest do dziś. Zmienia się jednak rynek i duże zamówienia zdarzają się coraz rzadziej. Dziś jednak nowoczesne zastosowania technologiczne i ulepszanie urządzeń laserowych o coraz to nowsze opcje spowodowały, że okiem zwykłego klienta jakość druku cyfrowego jest niemal nie do odróżnienia w stosunku do tradycyjnego offsetu. Klienci oczekują wykonania zlecenia szybko i tanio. Stąd też rozwiązania cyfrowe sprawdzają się coraz częściej.

Czy można używać do druku cyfrowego tych samych podłoży co do druku offsetowego?

Producenci urządzeń cyfrowych pozwalają na zastosowanie niemal tych samych papierów, jakie używane są w offsecie, co generuje drukarniom spore oszczędności. W technologii druku cyfrowego używane są w większości papiery takie jak: powszechnie znana, najczęściej wykorzystywana kreda, papiery offsetowe, kartony, ale i również podłoża specjalne, syntetyki, folie , papiery strukturalne, ekologiczne, kartony barwione w masie, papiery fotograficzne i wiele innych, istnieje też szereg papierów atestowanych, specjalnie dedykowanych pod daną technologię.

Czy wybór podłoży jest ważny na etapie projektowania pracy?

Szczególną uwagę projektantów, grafików, powinno się kierować na wybór podłoża zanim zaczną projektować pracę dla klienta, to oni powinni pomyśleć też o doborze odpowiedniej techniki druku.

Wybór papieru, efekty uszlachetniające, ustalenie formatu pracy oraz wiedza na temat, na jakim urządzeniu praca będzie drukowana, mają kluczowe znaczenie dla uzyskania pożądanych efektów jak i dla kosztów jej wyprodukowania.
Proszę sobie wyobrazić sytuacje, w której projektant nie bierze pod uwagę formatu pracy, a co za tym idzie maksymalnego wykorzystania użytków na arkuszu drukarskim, urządzenia, które mają ograniczenia formatowe, papieru, który może nie być dedykowany pod dane urządzenie. Jeśli na samym początku projektowania nie odpowiemy sobie na te zagadnienia, to efekt końcowy może dużo kosztować nas nerwów i pieniędzy naszego klienta. Dbajmy więc o portfel naszych zleceniodawców, a zaprocentuje to z pewnością kolejnymi dla nas zleceniami.

Projektując należy przemyśleć wszystkie aspekty produkcji. Projektowanie to szerszy proces, na który trzeba spojrzeć globalnie. Często cechą wyróżniającą daną pracę graficzną jest właśnie podłoże, jego kolor, struktura czy charakter. Szeroka gama papierów dostępnych na rynku stwarza wachlarz możliwości w zestawieniu z odpowiednią technologią druku, nie mówiąc już o możliwościach uszlachetnień druku.

Poznawanie rynku papierniczego i dopasowanie odpowiedniego podłoża do danej pracy, jak również znajomość technologii poligraficznych to podstawa udanego i efektywnego produktu końcowego.