Branding

Co to jest branding? Po co jest, w jakim celu go wymyślono? Jakie wartości wnosi? Jak to się robi? W dobie Internetu, gdzie ciągle słyszymy, że jak nas tam nie ma, to nie istniejemy, zaczęliśmy wymyślać, jak możemy zaistnieć, w jaki sposób nasi klienci, partnerzy, znajomi mogą do nas docierać. Pamiętam, jak powstał portal naszaklasa.pl, jaki to był boom, źródło informacji, ile odszukanych i odświeżonych kontaktów, sama nawet dzięki temu portalowi spotkałam się z moją klasą z liceum, czy też pozyskiwałam wiedzę na temat moich kontrahentów. Potem powstawały inne media społecznościowe, dziś mało kto nie posiada swojego konta na facebooku i innych portalach. Rola mediów internetowych, obserwacje ich siły jaką wywierają na zachowania społeczne, sprawiły że na rynku pojawiło się pojecie brandingu, sprawnie wykorzystujące narzędzia mediów internetowych do promowania i budowania marki.

Czym więc jest branding?

Otóż krótko odpowiadając – jest to proces budowania świadomości marki. I nie chodzi tylko o firmy, ale również my jako osoba, budujemy swoją własną markę. Nie wystarczy więc już tylko być w tym Internecie, ale musimy dziś nauczyć się, jak wykorzystać to, że już tam jesteśmy, jakich narzędzi użyć, aby wypromować swoją markę, jak stać się widocznym? Branding to wymyślanie, planowanie, szukanie wciąż nowych możliwości, to zdobywanie rynku, docieranie do naszych odbiorców, klientów, partnerów, znajomych. No tak, ale po co nam ten branding? No, a po to, aby wyróżniać się na tle konkurencji i zdobywać coraz lepsze wyniki finansowe.

Od czego zacząć?

Zacząć należy właściwie od planowania budowania marki, bo jest to proces wieloetapowy. Na początek projekt loga swojej firmy, znaku indywidualnego. Stworzenie loga najlepiej powierzyć specjaliście, grafikowi z doświadczeniem, aby zwiększyć szansę na rozpoznawalność marki. Potrzebne będą nam też dobre hasła reklamowe, które będą promować działalność. Jeśli nie mamy własnych pomysłów, możemy skorzystać z usług copywritera lub agencji, posiadających specjalistów od wymyślania chwytliwych tekstów.

Potem dobrana domena i strona internetowa, ale nie taka, żeby tylko była, ale taka, która działa, która jest naszą wizytówką, na której pracujemy, i dzięki której pozyskujemy rynek. Jeśli posiadamy już stronę www, to zastanówmy się , czy nie należy jej nieco zmodernizować, odświeżyć, unowocześnić i zautomatyzować.
Jednym z podstawowych narzędzi łączących nas z rynkiem jest obecnie trend prowadzenia bloga eksperckiego. Może być on założony w postaci konta na wybranych portalach społecznościowych skorelowany ze stroną internetową lub blog bezpośrednio prowadzony z własnej strony. Coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie takiego bloga, z tym że musi znaleźć się ktoś, kto będzie zamieszczał na nim informacje odnoszące się do danej branży, problemu, hobby, do tego czym się zajmujemy, co jest w kręgu naszych zainteresowań, dzięki czemu będziemy utrzymywać kontakt z rynkiem i tym samym wzmacniać kręgosłup swojej marki. Możemy to robić sami, wydelegować jakąś osobę, albo po prostu zlecić profesjonalnej firmie zajmującej się blogowaniem. Dzisiaj klient musi w nas, w nasz produkt, czy usługę uwierzyć. A blog ma być kanałem, łącznikiem informacji z naszym odbiorą, powinien pozwalać na komentowanie, bo to pozwoli zebrać cenne wiadomości z rynku.

Branding oparty na powyższych kanałach możemy poszerzać o inne narzędzia internetowe i wykorzystywać te media, dzięki którym działamy długofalowo budując silną, rozpoznawalną markę. Trzeba jednak uważać, aby poprzez nieumiejętne wykorzystywanie tych narzędzi nie przesadzić i nie popsuć własnego wizerunku.